torsdag 20 januari 2011

Om digital kompetens, och om synlighet.

Jag snubblade över ett intressant blogginlägg, Digital natives: Fact or Fiction?, som hade mycket att göra med diskussionen som vi hade på Konstfack häromveckan.

Jag skrev ett långt och upprört inlägg om den it-situation som finns i många skolor, men sen bet jag mig i tungan och tänkte på det som bland annat Topi skrivit om. Vad kan jag som privatperson skriva om, i relation till mitt jag som anställd?

I diskussionen om digital kompetens och digitala infödingar/immigranter känner jag mest igen mig i det som beskrivs som "inföding". Dock jag har, genom alla mina år på internet med bloggar, fotosidor, egen domän, varit ytterst sparsam med mitt namn. Att man får upp konstfacksidan, och därmed länken till den här bloggen, när man numera söker på mitt namn gör mig faktiskt obekväm. Jag har trots allt stängt av sökningar till bloggen just för att slippa det. Jag går kursen för att min arbetsgivare har gått med på det. Jag skriver bloggen för att det är en del av kursen. Bloggar jag då som privatperson, eller som anställd på en skola?

Därav tystnaden senaste tiden här. Jag funderar, och under tiden blir det censur.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Intressant hur de här tankarna har spridningskraft.Det som kan vara nyttigt är att man ber om en" second opinnion" innan man publicerar något på webben med sitt eget namn.
    Jag själv omarbetade den ovannämnda texten efter ha visat den för min son. "men pappa tänk hur man uppfatta dig som anställd när du skriver så här"

    SvaraRadera