måndag 22 november 2010

Att bygga en hemsida

Förra veckans snabbtitt på Dreamweaver var... en bra introduktion till hur programmet har förändrats. "Förr i tiden", när jag hade en aktiv hemsida, var dreamweaver rätt kantigt och wysiwyg-läget fungerade lite halvdant. Bäst var att sitta med splittad vy och städa upp i html-koden när det blev för konstigt. Nu verkar det fungera bra, även om jag fortfarande känner för att gå in med sopbortsten i koden.

Att behöva använda active x-koder för mussvepsbilder, vilket leder till att ie-användare måste godkänna det, kändes inte så smidigt, och när Måns pratade om Fireworks blev jag nyfiken på det programmet. Jag har varit inne och kikat lite, och med hjälp av ett par tutorials även testat lite funktioner. Om jag får ordning på hur man använder Fireworks och Dreamweaver tillsammans känns det som om jag skulle kunna få till en riktigt bra design.

Att bygga hemsida är dock inte allt, man måste underhålla den också. Det tar tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar