tisdag 12 oktober 2010

Inspiration

Nyss hemkommen efter en resa till Finland. Vi var fyra språklärare som tog båten över för att inleda ett internationellt samarbete. Finland är nära, men vad vet egentligen våra elever om landet? Är det som hemma, eller inte alls? 

Vi besökte två skolor, men det var den första som var mest spännande. Det första vi alla lade märke till var de vackra målningarna som hängde i alla korridorer och allmänna utrymmen. Det såg ut som oljemålningar och var allt från kopior på kända konstverk till motiv från Sagan om ringen. Min tanke var att de måste vara inköpta - tills jag märkte alla signaturer. Namn och årtal. Vi frågade, och fick reda på att det var niornas slutarbeten i bilden. 

Nivån på målningarna var långt över den nivå jag för det mesta möter i min bildsal. 

Mot slutet av dagen, efter de besök hos språklärarna och deras klasser som vi var där för att besöka, fick vi ett bonusbesök i bildsalen. Och vilken bildsal! Väggarna var täckta av tjugo års elevarbeten. Alla elever som slutar får bidra med en liten ny bild. 

Klassen som var i salen när vi kom in hade precis fått varsin lerklump, och medan vi gick runt och tittade förvandlades lerklumparna till uttrycksfulla ansikten. På tio minuter! 

Läraren berättade om målningarna på väggarna. Det var inte olja, utan samma billiga flaskfärg som även jag har i bilsalen. Istället för att måla på duk målade de på plywood. Skrovligheten i underlaget bidrog till livfullheten. Alla målningar hängs upp i skolan när de är klara. Om de vill ha sina målningar själva går det bra, men först efter ett par år. Det var vanligt att föräldrarna hörde av sig några år senare och bad om att få målningarna som examenspresenter till sina barn. 

Vi tittade även på arbeten som år 7 hade gjort. Helt otroligt fina och fantasifulla, och även dem långt över den nivå som vi är vana vid vid elevarbeten. Skolan hade inte någon särskild bildinriktning, så det berodde inte på det. Men bildläraren de hade var otroligt inspirerande! Hon väntade sig stordåd av sina elever - och fick det också. Den miljö hon hade skapat uppmanade till kreativitet. IT? Nä. Fantastiskt? Ja. 

I den andra skolan vi besökte var bildarbetena på samma nivå som hemma. Tänk vad en lärare kan påverka! 

2 kommentarer:

  1. Ja, hur vi är som lärare är avgörande! Både med hur vi kommunicerar/ger vidare vår kunskap men också hur vi kan hantera grupper så där blir det dynamiska arbetsklimat som behövs!
    Jättespännande att läsa om din resa!
    Alltid bra att få input.
    / Sonja

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt när man lyckas överföra sin entusiasm och sina positiva förväntningar på eleverna! Och fy för de dagar när man inte ens tror på sin egen planering och inte lyckas utstråla annat än negativ energi ...

    SvaraRadera