måndag 4 oktober 2010

PBworks, Weebly och Wix

Sedan tidigare har jag arbetat en del med både hemsidor och bloggar, även om jag inte har gjort det så mycket med eleverna. Efter att ha suttit en stund med PB Works i eftermiddags, upplevde jag det som rätt lätthanterat. Eftersom jag var nyfiken på Weebly och Wix, som Karin också pratade om under dagen, gick jag vidare och kikade på dem också. Sen började jag fundera på hur de olika formaten skulle kunna användas i skolan.

PB Works
Karin presenterade PB Works som ett "Intranät", en samarbetyta.

Efter att ha fixat och trixar runt lite kan jag tycka att själva formatet känns lite trist. Visst, det går att lägga upp bilder och ändra färgschema, men jag upplever resten som rätt låst. Det går inte riktigt att få till snyggt, fantasifullt och lockande. (I alla fall inte på snabb tid, och tid är viktigt i skolan...)

Som användningsområde för arbetet i skolan - njae. Vi lärare har på min skola bättre samarbetsmöjligheter redan. För elever - nä. Inte om det ska vara något lockande i alla fall. Kanske om de ska arbeta med ett grupparbete där de måste hålla varandra uppdaterade på vad de arbetar om, och i så fall mest äldre elever.

Efter att ha kikat på PB Works hoppade jag över till:
Weebly
En hemsida är såklart något helt annat än ett intranät. Den har inte lika många möjligheter till samarbete, men kan se snyggare ut.

Weeblys formatmallar påminde mig rätt mycket om bloggar till utseendet. Jag lekte runt lite med standardmallen. Det går ju att förändra utseendet på helt annat sätt än PB Works, men samtidigt inte lika mycket som för Blogger. Jag ville ändra bakgrundsfärgen men ha kvar mallen - det kändes krångligt. Det är roligare när det bara går att klicka fram alternativen som det gick i Blogger. Fast med lite mer tid kanske det går även här?

Fördelen med Weebly framför Blogger blir ju att det går att ha med mycket mer - det går att lägga upp bilder på ett snyggt tydligt sätt. Det går också alldeles utmärkt att ha en blogg direkt på Weebly. Fördelen där är att det blir sammanhållet.

Eftersom Karin hade presenterat Wix som ett lite "friare" sätt att göra sidor än Weebly, hoppade jag vidare dit. Det gick att antingen använda en standardmall eller skapa "fritt" från början. Det kan bli lite mer anpassat i Wix, men kanske mer tydligt i Weebly? Där blir ju också frågan - vad är syftet med sidan?

Användningsområde för Wix eller Weebly i skolan:
Well, enkla hemsidor, till att börja med. Om man vill att eleverna ska ha egna sidor går det rätt snabbt och smidigt att få upp dem.
Om man vill använda sidorna mer som en egen resurs som eleverna kan gå in på - ja, det fungerar ju också.

Det har varit kul att få chansen att börja kika runt på de olika alternativen! Både Wix och Weebly vill jag arbeta med med och lära mig fler funktioner i. De har möjligheten att bli lockande och fantastifulla alternativ i arbetet med eleverna. PBWorks - njae. Men vi får se. Jag kanske ändrar mig! =)

1 kommentar:

  1. Tack för tydliga recensioner av Wix och Weebly! Ska testa dessa imorgon när jag har tillgång till bättre Internetuppkoppling (här hemma är det ovanligt segt just nu). Jag känner samma som du när det gäller PB Works, torrt och tråkigt! Undrar bara hur jag ska få bort det jag har påbörjat? Man vill ju inte lämna efter sig en massa skräp på nätet ...

    SvaraRadera